Інтегроване заняття з мовлення, художньої літератури, природи та малювання у старшій групі.
Тема: Зимовими стежинками разом із лісовими звірятами.
Мета: уточнити й узагальнити знання дітей про зимові явища природи;
вчити помічати характерні зміни в природі; закріпити знання про диких тварин та їх житло; продовжувати вчити дітей доречно відповідати на різні види запитань вихователя; перевірити вміння дітей визначати перший звук у словах, ділити слова на склади, відгадувати загадки, удосконалювати навички вживання іменників, прикметників, дієслів, граматично правильно будувати речення, складати описові розповіді за коректурною таблицею; удосконалювати навички оволодіння технікою тампонування через трафарет; розвивати зв’язне мовлення, уяву, пам’ять, дрібну моторику рук, кольоросприйняття, просторове мислення; вдосконалювати діалогічне і монологічне мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати позитивне ставлення до об’єктів живої та неживої природи.
Матеріали: іграшка ведмедик, інтерактивна дошка, цифрові ресурси, смайлики, коректурна таблиця для опису тварини, «снігова кулька», зразок малюнка тварини через трафарет, ємкості із снігом та льодом; роздатковий матеріал: картинки на зимову тематику, картки із зображенням тварин та їх житла; аркуші паперу з шаблонами тварин, фарби, спонжики, ємкості з водою, серветки, пензлики.
Хід заняття
І. Організаційний момент.
(Заходжу в групу з іграшковим ведмедиком і двома судочками із снігом і льодом).
- Доброго дня! Дітки, коли я йшла до вас, зустріла Ведмедика. Він прокинувся, побачив, що все навкруги біле і не зрозумів що це. Я чула, що у цьому садочку є чудові, веселі, розумні дітки. І я вирішила привести до вас Ведмедика, щоб ви йому допомогли.
Психогімнастика (на килимку)
- Дітки, давайте познайомимось. Посміхніться, доторкніться долоньками одне до одного і назвіть своє ім’я.
ІІ. Основна частина.
- Зверніть увагу, що це нам приніс Ведмедик ( відкриваю лоточки).
- Що це?( сніг і лід)
- В яку пору року ми можемо побачити сніг і лід? (взимку)
- Чим відрізняється сніг від льоду? (сніг- м’який, лід-твердий)
- Якого кольору сніг? (білого). А лід має колір? (ні)
- Дітки, давайте поставимо лоточки на тепло і в кінці заняття ми подивимося, що трапилося зі снігом і льодом.
- Діти, скажіть мені, будь ласка, яка пора року найхолодніша? (зима)
- Правильно. Подумайте і скажіть мені: зима яка?
1. Дидактична гра «Зима яка?»
( холодна, морозна, снігова, красива, весела, срібляста)
- У яких казках зустрічається зима?
(«Рукавичка», «Лисичка- сестричка і Вовчик-братик», «Снігова королева», «Дванадцять місяців», «Морозко»)
2. Дидактична гра «Назви казку».
- А давайте подумаємо: зима- це добре чи погано?
3. Дидактична гра «Зима добре чи погано?»
- Чому зима – добре? (сніг, Новий рік, подарунки, розваги)
- А чому зима – погано? (холодно, птахам і тваринам немає що їсти, лід і бурульки – небезпечно)
- Молодці! А тепер, ми з Ведмедиком, запрошуємо вас до столиків. Я підготувала для вас цікаві завдання.
(За столами)
- Перед вами лежать картинки на зимову тематику. У мене в руці є чарівний пензлик. За допомогою якого ви намалюєте уявну картину для Ведмедика. Ось подивіться, як роблю це я.
4. Дидактична гра «Склади речення за картинкою».
(Інтерактивна дошка, слайди)
- Я знаю, що ви вмієте гарно відгадувати загадки. Відгадайте загадку і погляньте на дошку, чи правильно ви відгадали.
Влітку медом ласував,
Досхочу малини мав.
А як впав глибокий сніг,
Позіхнув і спати ліг.
Бачив чи не бачив сни,
А проспав аж до весни.
(Ведмідь)
- А як можна сказати лагідно? (ведмедик)
- Що робить ведмідь взимку? (спить)
Котиться клубочок
Зовсім без ниточок.
Замість ниточок –
Триста колючок.
(Їжак)
- А як можна сказати лагідно? (їжачок)
- Що робить їжачок, коли відчуває небезпеку? (скручується в клубок)
Довгі вуха, куций хвіст,
Невеличкий сам на зріст.
На городіпобував -
Нам капуступопсував.
(Заєць)
- А як можна сказати лагідно? (зайчик)
- Що вправно робить заєць? (стрибає, втікає від хижих звірів )
Червонясту шубку має,
По гілках вона стрибає.
Хоч сама мала на зріст,
Та великий має хвіст,
Як намисто оченята…
Хто це? Спробуй відгадати.
(Білка)
- А як можна сказати лагідно? (білочка)
- Як восени білочка готується до зими? (збирає горішки, жолуді, шишки і ховає їх у дупло, сушить між гілками гриби)
Ходить хмуро між дубами,
Хижо клацає зубами,
Весь, як є, — жорстока лють,
Очі в нього так і ллють.
Зачаївся ось, примовк.
Грізний звір цей, звісно, ...
(Вовк)
- А як можна сказати лагідно? (вовчик)
- Що робить вовк, коли голодний? (шукає здобич)
Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м’ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене…
(Лисиця)
- Як назвати лагідно? (лисичка)
- Що робить лисичка у зимовому лісі? (бігає, шукає здобич)
5. Дидактична гра « Опиши тварину» (за коректурною таблицею)
- Давайте ми з вами складемо описову розповідь про тварин за коректурною таблицею (лисиця, ведмідь)
- Дітки, я зробила кілька фотокарток, але вийшла якась плутанина. Допоможіть розібратись.
6. Дидактична гра «Хто зайвий» (використання презентації)
- Хто тут зайвий? Чому ви так вважаєте?
- Молодці!
- Діти, перед вами, на столах, є маленькі картки, на яких зображені тварини і їх житло. Підберіть правильно де чиє житло.
7. Дидактична гра « Хто де живе?»
(Разом з ведмедиком перевіряю, як діти виконали завдання)
- Молодці! Давайте тепер трішки відпочинемо. Я з Ведмедиком запрошую вас на килимок.
(На килимку)
8. Фізкультхвилинка.
У володарки Зими трішечки замерзли ми
Грудень каже: «Пострибай!»
Січень просить: «Присідай!»
Встали – сіли, встали – сіли,
Розігріли наше тіло.
Лютий місяць нагадав:
«Час нам братися до справ».
- Як ви знаєте, зима багата на зимові розваги. Як можна розважатися взимку? (кататися на санчатах, ковзанах, гратися у сніжки)
- Зараз ми з вами пограємось сніжкою. Я даватиму комусь із вас сніжку і називати слово, а ви визначте перший звук у слові.
9. Дидактична гра «Визнач перший звук у слові».
( зима, сніг, ялинка, мороз, сніжинка, хурделиця, колядка, санчата, бурулька, ковзани, свято, подарунки, синичка, вовк, лисиця, білка, заєць, снігур)
10. Дидактична гра «Поділи слово на склади».
( білка, зима, мороз, кулька,бурулька,ковзани, лижі, лисиця,снігур)
- Молодці! Як ви багато знаєте про зиму і тварин. Ми з Ведмедиком запрошуємо вас до художньої майстерні.
( За столами)
- Давайте ми з вами зобразимо тварин незвичайним способом тампонування через трафарет. Я нагадаю вам послідовність виконання роботи.
11. Показ послідовності роботи.
- Потрібно взяти спонжика, вмочити у фарбу і притисканням зафарбувати зображення тварини у трафареті.
12. Самостійне виконання роботи дітьми.
(При необхідності допомагаю дітям)
- Молодці! Хто у кого вийшов? (відповіді дітей)
- Дітки, а тепер давайте поглянемо, що сталося зі снігом і льодом. Сніг і лід перетворився на водичку. А скажіть мені, будь ласка, а чи можна пити таку водичку (ні). Чому? (брудна, болітиме животик).
- Давайте я розіллю вам цю водичку у стаканчики, а ви візьміть пензлики, вмочіть у фарбу і зафарбуйте водичку. Потім візьміть ниточку за обидва кінці і опустіть кінчиками у воду. Коли будете йти на прогулянку, разом з вихователем, винесіть цю воду на вулицю.
- Якщо на вулиці буде мороз, що станеться з водою?
- А як ви гадаєте, навіщо нам ниточки? (Коли замерзне водичка і стане льодяником, можна буде витягти за ниточку із стаканчика і льодяними іграшками прикрасити ялинку).
ІІІ. Підсумок заняття.
- Молодці, дітки! Нам з Ведмедиком було дуже приємно з вами познайомитись. Ви так гарно працювали, були уважні, розумні, кмітливі. А на згадку про нашу з вами зустріч, я хочу подарувати вам ось такі чудові смайлики, щоб ви завжди посміхались і були життєрадісні.
- Наший Ведмедик вже втомився, хоче вже додому спати. Але дороги від садочка додому не знайде. Тому я його проведу. Дякую вам! До побачення!
Коментарi