Тема: Осінь чарівниця.

Мета:закріпити та збагатити знання дітей про характерні ознаки осінньої пори, розкрити та закріпити уявлення про осінні погодні та природні зміни в житті рослин, неживої природи, їх ознаки та причини, підтримувати пізнавальний інтерес до найближчого природного довкілля;

- систематизувати та узагальнити знання дітей про пору року осінь; збагачувати словник прислів’ями та приказками про осінь.

- учити дітей підтримувати бесіду, корегувати речення, коментувати свої враження від спостережень, чітко і повними реченнями відповідати на запитання вихователя;

- сприяти розвитку умінь розмірковувати, досліджувати, робити прості умовиводи, висловлювати припущення та гіпотези;

- формулювати уявлення дітей про взаємозв’язки у природі; уточнювати і розширювати знання про властивості води;

- удосконалювати вміння проводити досліди; спонукати досліджувати світ усіма доступними способами;

- вчити дітей передавати у малюнках характерні особливості дерев, осіннього листя, осінньої погоди;

- формувати уявлення про багатство фарб; уявлення про пейзажний живопис, розвивати творчі здібності;

- викликати емоційний відгук на твори художників і поетів; бажання виконувати ігрові завдання та вправи;

- виховувати естетичні відношення до осінньої природи і її зображення у пейзажі; позитивне ставлення до довкілля.

Попередня робота:

- екскурсія в осінній парк ;

- спостереження за осінньою погодою під час прогулянок;

- розучування віршів та пісень про осінь;

- розглядання репродукцій картин відомих художників;

- бесіди про прикмети осені;

- загадування загадок про осінь;

- читання коротких оповідань Василя Чухліба «Чи далеко до осені», Михайла Слабошпицького «Подих осіннього саду», Василя Сухомлинського «"Осінь принесла золотисті стрічки";

- рухливі ігри: «Раз, два, три! Цей листочок бери», «Покажи дерево, яке я назву», «Сонечко і дощик», «Збери урожай»;

- дидактичні ігри: «Осінні прикмети», «З якого дерева листочок?», «Що буває восени?», «Що де росте?»;

- розучування танцю «Вальс осіннього листя».

Матеріали:

- декорація залу: осінній ліс;

- презентація до теми «Осінь»;

- репродукції картин про осінь;

- тонований папір із зображенням землі, неба, фарби акварельні, тички, штампи із картопі, пензлі, патички, ємкості з водою, палітра для змішування фарб, зубна щітка, свічка, опале листя;

- будівельний матеріал, лего-конструктор, конструктор-реп'яшки; пластилін, глина, мозаїка;

- пробірки та лотки для дослідів, палички для розмішування, трубочки, стаканчики, вода.

Хід заняття

І. Організаційний момент.

Слайд 1.

- Діти, сьогодні до нас прийшло багато гостей. Давайте з ними привітаємось.

ІІ. Основна частина.

- Я пропоную вам послухати музику.

Слайд 2.

( Звучить фрагмент музики Фрідеріка Шопена «Осінній вальс»).

- Як ви гадаєте, яку пору року зобразив композитор у своєму творі?

- Чому ви так вважаєте?

- Якою ми уявляємо осінь?

Дид. гра «Осінь яка?»

- Якого кольору її вбрання?

- Із чого воно пошите?

- Як ви гадаєте, який у осені голос?

- Поміркуйте, чим пахне осінь?

Слайд 3.

- Спостерігаючи за природою під час прогулянки, ми можемо бачити «Осінь» як красиву пору. Вона як художник придумує свої наряди, сама вирішує яким кольором буде пофарбовано те, чи інше дерево, кущ. Давайте поглянемо, як художники зображують осінь у своїх картинах.

(Розглад картин)

Слайд 4-11.

- Діти, які відтінки переважають у осені: холодні чи теплі?

- Яких кольорів більше? (жовтого, жовтогарячого, червоного).

- Якого кольору найменше? (зеленого).

- Які ознаки осені ви тут побачили?

- А хто мені скаже, який сьогодні день?

- Який зараз місяць?

- Чому його так називають?

- Давайте пограємо з м’ячиком.

Гра «Що буває восени».

Цей м’ячик пустунець

Бо цей м’ячик бігунець

З руки в руку скаче

Ніхто з дітей не плаче

Де він зупиняється

Там чудо відбувається

Осінні ознаки називаються

(м’ячик передаємо і називаємо, що буває восени. Відповідаємо реченням, яке починається словами «Восени…»)

- Розповісти про осінь можна і у віршах. Послухайте вірш Анатолія Камінчука Листопад.

Слайд 12.

Листопад. Холодний вітер

Загойдав деревам віти,

День короткий, сонце низько,

І зима уже так близько

Он безлистий гай сумує

Щебет птахів він не чує

І застигло в тузі поле

Переоране і голе.

Горобина − у намисті.

Під ногами – килим з листя.

Небом сунуть хмари грізні-

Хазяйнує осінь пізня.

- Діти, який настрій навіяв цей вірш? ( сумний, мрійливий, загадковий).

- Чому сумний?

- У цьому вірші автор зобразив яку осінь: ранню чи пізню?

- Чому ви так вважаєте?

- Коли осінь може бути радісна, весела?

- А коли осінь сумна?

Дид. гра «Сумна-весела осінь».

- От як вдало підмітив і майстерно описав поет красу пізньої осені в своєму вірші!

- А ви знаєте вірші про осінь?

Золота красуня

Осінь-чарівниця

По землі ступає

Золотом іскриться.

В жовте і червоне

Листячко фарбує

І картини дивні

Чарівні малює.

Осінь, осінь, листопад,
Жовте листя стелить сад,
За моря в краї далекі
Відлетіли вже лелеки.
Хмари небо затягли,
Вітер віє з-за гори,
Ходить осінь листопадом,
Жовте листя стелить садом.

Вітерець-пустунець
Між дерев гарцює.
Я візьму свій олівець,
Осінь намалюю.
Верби в жовтому вбранні
Опустили віти.
Відлітають журавлі,
Журяться за літом...


Листопад несе в ковші
Сірі хмари і дощі.
Листя все пооблітало,
І пташок в лісах не стало.
Відлетіли ластівки,
Білі лебеді й шпаки,
Журавлі і качки сірі –
Всі полинули у вирій.
А горобчики, малята,
Будуть з нами зимувати.

Нарядилась осінь в дороге намисто

Золоте волосся розплела над містом

Кольорові фарби вийняла з кишені

І малює осінь жовтим по зеленім.

- Які ще пори року ви знаєте?

- Пори року схожі між собою чи відрізняються?

- Давайте порівняємо осінь з весною.

Дид. гра «Порівняй».

Слайд 13 – 19.

(Навесні листочки виростають, а восени - опадають; навесні травичка зеленіє, а восени – жовтіє; навесні квіти розквітають, а восени – засихають; навесні часто світить сонечко, а восени часто йдуть дощі; навесні птахи прилітають, а восени – відлітають; навесні дні стають довші, а восени – коротші).

- Зараз трохи відпочинемо.

Фізкультхвилинка «Осінньою стежинкою»

Осінньою стежинкою дітки гуляють,

По листю опалому тихо ступають.

Воно більше вже шелестіти не хоче,

Бо дощ намочив килимок із листочків.

У вирій пернаті полинули птахи

Сховались від холоду різні комахи

Дерева всі голі й печальні.

Їм вітер шумить колискову прощальну.

- А прислів’я про осінь ви знаєте?

1. Осінь іде, дощі за собою веде.

2. Восени і горобець багатий.

3. Осінь збирає, а весна з'їдає.

4. Ходить осінь гаєм, виганяє птахів з раю.

5. Весна дерева одягає, а осінь роздягає.

6. Весна красна квітами, а осінь – плодами.

- Кожну пору року часто асоціюють з людиною. В образі якої людини ви уявляєте кожну пору року? (Весна - дівчинка, літо - молода дівчина, осінь – жінка, зима – бабуся).

- Давайте поміркуємо і пофантазуємо, як виглядає осінь-жінка?

Дид. гра «Опиши Осінь-жінку».

- Восени нас часто відвідують два гостя. Спробуйте відгадати, що це за гості.

Вітер хмари всі збере

І на землю щось впаде.

Мокрі квіти та трава.

Не гуляє дітвора. (Дощ)

Слайд 20.

- Правильно, це дощ. Давайте заспіваємо пісеньку про веселий осінній дощ.

(Діти виконують пісеньку «Осінній дощик»)

- А ось загадка про наступного гостя:

Хоч без крил, але літаю,

Вербі коси розплітаю.

Погойдаю в лісі гілку,

Заколишу в квітці бджілку.

Якщо добре розлютити,

Можу шкоди наробити. (Вітер)

Слайд 21.

Звертаю увагу дітей на осінні листочки.

- Подивіться, до нас в групу залетіло багато листячка, ціла купа.

- Давайте ми їх з вами роздивимося.

- Чи всі листочки однакові?

- Чим вони відрізняються? (колір, форма, величина)

- Листячко про щось шелестить. Воно приготувало для нас кілька завдань.

- Завдання перше: Відтворити осінні кольори.

У нас є дослідницька лабораторія. За допомогою чого ми будемо проводити досліди? Так, з водою і фарбами.

- Діти, вода в природі буває різна – вона вміє ховатися у різних явищах. Пригадайте, у якому вигляді буває вода восени? ( дощ, хмари, роса, туман, іней, град).

- Молодці!

- Завдання друге: Побудувати осінній парк.

- У нас є інженерна лабораторія. Чого в нас тут багато? (конструкторів)

- Чого в парку багато? (дерев)

- Які бувають дерева? (високі, низькі)

- Які кольори конструктора ви оберете для створення осіннього парку?

- Що в парку ще є? (лавочки)

- Завдання третє: Зобразити осінь у малюнках.

- У нас є художня майстерня з усім необхідним приладдям.

- Діти, поміркуймо, а що відчувають листочки пізньої осені? (Відповіді: сум, печаль, тривогу).

- Чому? (Відповіді: бо не відчуватимуть ласки теплого осіннього сонечка, не даруватимуть свою радість і красу людям, бо вже відчули морозні поцілунки перших приморозків).

- Діти, а чи можуть листочки, як і люди, мріяти і про що ці мрії? (Відповіді дітей: щоб холодного осіннього ранку їх зігріло тепло людських долонь, щоб приносили радість людям в букетах – дарунках).

- Щоб наші листочки не сумували, давайте зобразимо їх у осінньому пейзажі. А зображувати осінній пейзаж ми будемо нетрадиційними техніками малювання.

- Що ж, завдання зрозуміли.

Ось зараз ручки розімнемо

І працювати всі почнемо.

Пальчикова гімнастика.

Наші пальчики радіють,

Що робити все уміють.

Танцювати і стрибати,

Малювати й спочивати.

- Тепер я вас запрошую до столиків.

(Діти працюють над завданнями).

ІІІ. Заключна частина.

Слайд 22.

- Ну, що ж ви усі впоралися із цими завданнями. Молодці! Осені і друзям листочкам, дуже сподобалось у нас на гостині, сподобались наші ігри, ваші знання. Але Осінь повинна йти далі. Та на останок хоче, щоб ви затанцювали з її листочками в танку.

(Діти виконують танець з листочками).

- А на згадку про нашу зустріч, подаруймо наші листочки гостям. До побачення!

Кiлькiсть переглядiв: 13802

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.