Зміст

І. Мнемотехніка: технологія ефективного засвоєння інформації в умовах сучасної освіти

ІІ. Робота з мнемотаблицями

ІІІ.Використана література

І. Мнемотехніка: технологія ефективного засвоєння інформації в умовах сучасної освіти.

Мнемотехніка – це система методів та прийомів, що забезпечують ефективне запам'ятовування, збереження та відтворення інформації.

Цілеспрямоване та сплановане використання мнемотехніки дозволяє засвоювати матеріал швидше, цікавіше та міцніше.


/Files/images/1/4/2017-02-09 15.39.10-1.jpg

Різноманітні підходи до покращення пам'яті:

1.Використання декількох органів чуття для запам'ятовування.

2.Формування позитивної мотивації шляхом заохочування.

3. Розвиток психічних процесів.

4.Необхідність формування установок,потрібних для запам'ятовування.

5.Концентрація уваги в момент запам'ятовування.

6.Використання різноманітної мнемотехніки.

7.Використання емоцій.

8.Розвиток спостережливості.


/Files/images/1/4/IMG_2953.jpg

Мета навчання мнемотехніки:

1.Формування асоціативного мислення

2.Розвиток слухової та зорової пам’яті

3.Розвиток слухової та зорової уваги

4.Розвиток уяви

/Files/images/1/4/IMG_2957.jpg

Задачі мнемотехніки:

1.Покращення, зору, слуху, тактильних відчуттів, нюху.

2.Формування у дітей навиків запам’ятовування, вчити дітей керувати своєю увагою, робити її “слухняною”.

3.Вчити запам’ятовувати різну інформацію.


/Files/images/1/4/IMG_2971.jpg

Мнемотаблиця - це схема в якій закладена відповідна інформація. Мета мнемосхеми полягає в наступному: на кожне слово чи маленьке словосполучення придумується малюнок; таким чином весь текст замальовується схематично, дивлячись на ці схеми - малюнки дитина легко запам’ятовує інформацію.

Одна з проблем, яка часто спостерігається у дітей-логопатів - тривалий період автоматизації та диференціації поставлених звуків. Окрім низької мотивації до навчання, як правило, таким малятам притаманні порушення пам’яті, 4

зниження уваги та інших психічних процесів. У силу цих та інших причин розучування скоромовок, чистомовок, віршів швидко втомлює їх, викликає великі труднощі та негативні емоції, діти менше контролюють вимову, зосереджуючись на пригадуванні тексту.

Водночас саме розучування таких коротких, складних для вимови, ритмізованих фраз є дуже ефективним методом тренування мовленнєвого апарату, що робить його більш рухливим, сприяє розвитку дикції та чіткого мовлення.

До того ж багато скоромовок містять змістові й логічні протиріччя, які цікаво обговорювати з малятами. Їхній зміст стає чудовою основою для розширення та збагачення словника дітей. А ще скоромовки добре розвивають логічне мислення й уяву, вдосконалюють пам’ять та увагу.


/Files/images/1/4/IMG_2977.jpg

Розучуючи такі віршовані рядки, дитина вчиться розсудливо ставитися до того, що говорить, зважувати кожне слово, відчувати зв’язок між словосполученнями, вловлювати тонкі нюанси в інтонації, змісті, значенні.

Розвиваються її слухова увага, фонематичний слух, формується здатність до сприйняття темпу та ритму мовлення. Можна з упевненістю сказати, що розучування скоромовок позитивно впливає на інтелектуальний та мовленнєвий розвиток дитини і допоможе їй у майбутньому успішно навчатися в школі.

Педагоги не раз запитували себе: як же пробудити у дітей інтерес до знань , зацікавити, захопити їх скоромовками, чистомовками? Відповіддю стало використання прийомів мнемотехніки, що дає змогу пришвидшити процес автоматизації та диференціації поставлених звуків, полегшує запам’ятовування і подальше відтворення цілісного образу в римованій формі.

Перед тим як розпочати працювати з мнемотаблицями, необхідно закріпити у малят навички правильної та чіткої вимови складного звука у складах і словах; учити їх повторювати фрази за вихователем з опорою на картинки, складати графічну схему речення.

./Files/images/1/4/IMG_2982.jpg

У мнемотаблицях на кожне слово тексту дібрано відповідне предметне зображення. Послідовність «читання» малюнків вказана стрілками. Прийменники представленні умовними позначками, а саме: квадратами, кружечками, стрілками (прийом наочного моделювання).

У результаті використання таких позначок у мнемотаблицях діти навчаються розуміти і розрізняти за значенням найпоширеніші прийменники, правильно вживати у мовленні прийменниково-відмінкові конструкції.

Для зручності використання мнемотаблиці із скоромовками згруповані за звуками, над автоматизацією і диференціацією яких працюємо.

/Files/images/1/4/IMG_2996.jpg

ІІ. Робота з мнемотаблицями.

1.Педагог разом з дитиною уважно розглядають таблицю і картинки, які на ній зображені. Кілька разів повторюють назви предметів, що містять звук, над опануванням якого працюють.

2.Педагог промовляє скоромовку, вказуючи на відповідні картинки. Повторює кілька разів.

3.Педагог з дитиною по черзі відтворюють частину тексту, що відповідає ряду картинок. Повторюють кілька разів. Потім виконують те саме з іншою частиною тексту.

4.Дитина самостійно відтворює текст, користуючись мнемотаблицею.

5.Дитина самостійно відтворює текст без опори на мнемотаблицю.

6.Проводиться гра «Задом наперед» :користуючись мнемотаблицею, дитина починає з останньої картинки відтворювати текст, який у кінцевому підсумку повинен мати той самий зміст, що й початковий варіант.

Таким чином текст, необхідний для автоматизації того чи іншого звука, запам’ятовується легко: послідовність слів у ньому наочно демонструється дитині, й основну увагу дошкільник може зосередити на правильній вимові складних для нього звуків.

Тексти скоромовок короткі, й діти швидко запам’ятовують їх. Та головне – не складність скоромовки, а систематичність роботи і позитивне налаштування педагога й дитини на заняття. Працювати з такими таблицями дуже зручно, діти із задоволенням запам’ятовують скоромовки. Етап автоматизації звуків проходить набагато швидше й цікавіше, і результативність корекційної роботи зростає.

/Files/images/1/4/IMG_3003.jpg

ІІІ. Використана література.

1.Програма виховання і навчання дітей від двох до семи років «Дитина» - Київ, 2016.- 303с.(авторський колектив).

2.Методичні рекомендації до програми виховання і навчання дітей від двох до семи років «Дитина» - Київ,2016.- 351с.(авторський колектив).

3.Мнемотехніка. Г. А. Чепурний. – Тернопіль: Мандрівець, 2015.-152с.

4.Золотий колосок. Н. Дзюбишева – Мельник.К. : Освіта, 1994.-621с.

5.Хрестоматія для читання «Основа», 2011. – 640с. (авторський колектив).

Кiлькiсть переглядiв: 1205

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.